Thursday 14 July 2011

KEHILANGAN MU TIADA PENGGANTI

08.07.011.....  lebih kurang11.20.. dan hri ini   genap seminggu.satu satunya embah (panggilan nenek bagi org jawa) THUM BT HAJI SIDEK...telah kembali ke rahmatullah dlm keadaan yg tenang sekali....seakan akan lena yg panjng bila melihat raut wajahnya...setelah kehilangan embah lanang, opah, nenek, dan akhirnya kami kehilangan embah pula...

semasa hayatnya embah mmng seorng yg lemah lembu,t baik hati...suka bersedekah menyayangi semua ank2 cucu2 cicit2..tanpa berbelah bagi.tak hairan lah embah pun di sayangi oleh semua orng.embah juga seorng yang cantik pada pandangan mata sya dan saya yakin semua yg memandang nya pasti akan berkata begitu.x hairan jugak la semua ank2 dan cucu embah pun cantik  dan cerdik....

memandang wajah embah, pastinya hati yg duka akn mnjadi suka kerana kelembutan wajahnya....seiring juga dgn suaranya yg begitu lembut bila berkata2 walau dengan siapa juga....rasanya sepanjng hidupnya emabh mmng x pernah marah atau meninggi kan suara....mmng embah INSAN YG SEMPURNA kurniaan ALLAH untuk kami semua....

banyak kenangan kenagan bersama embah dr saya kecil hingga skng....ada yg saya terlupa  kerana terlalu bnyak.tapi yang pasti semuanya yang indah2.teringat saya sewaktu saya kena demam campak..embah la yg ssh payah memandikan saya dgn air kelapa..menjaramkan kepala saya yg panas....waktu tu hari2 embh dtang menjegok sya untuk memastikan saya ni sembuh.dan klu x silap nya mbh juga akan tidur dirumah sya kalau ada sesiapa yang demam atau x sihat....memang mulia sungguh hati embah...

teringt sewaktu arwah embah lanang dh meninggal sya selalu tdo rumah embah....utuk meneman kan embah bersama sepupu saya....paginya waktu nk pergi sekolah embah mesti akan mnghulurkan duit belanja walaupun sekadar 50 cen, waktu itu sudah dpt air secawan dan mehon goreng sebungkus...begitu juga kalau mak ada mmbuat kuih muih..hntar sajalh umah embah..mesti akn di beri duit....embah mmng suka bersedekah...

saya kagum dgn embah kerana berjaya mendidik anak anknya menjadi insan yg mulia.....seorng diri kerana embh lanang meninggalkan kami semua ada antara pkcik n mkcik saya yg masih belajar lagi....tapi embah berjaya mmbesarkan mereka dgn kudrat nya..seorng diri...embah mmng cntoh terbaik buat kami semua...

tgk saja lah walaupun usianya hmpir ke 90 thn tapi ingtan embah masih kuat lagi....dia mmpu mngingati semua anma2 cucu n cicitnya....cuma mngkin di hari2 terakhir embah hnya sepatah 2 kata je yg kuar dr mulut nya..tapi sya pasti dlm hatinya masih lagi mngingati ank2 dan cucu cicitnya....

kesal juga dihati sya kerana tidak berada disisi embah sewaktu saat2 akhirnya dan x berkesempatan utuk mnjaga dia sewaktu tidak sihat..mklum saje la sya juga ada tnggungjawab lain yg perlu dilaksanakan....sya hnya berpeluang mnjenguk embah bila pulang ke kg.....dan saya pasti embah juga faham keadaan cucu nya....

alhamdulillah juga ketika kali terakhir sya berpeluang menatap wajah embah,menjirus tubuhnya walaupun itu lah kali pertama n terakhir  ..seterusnya memberi nya kucupan yg terakhir  sebelum dia...di bawa ke alam yg kekal....

tidak dpt dibayangkan bagaimana selepas ini......kerana tiada lagi embah yg akan dduk diatas kerusi ditepi pintu utuk kami salami dan kucupi...sambil dia mmberikan duit utk ank2   saya yg di panggil nye erin dan erina...setiap kali kami mahu pulang selepas menjeguk nya...dan yg paling x dpat saya lupakan ialah apabila sya mengucup pipi nya dia akn mengucapkan TERIMA KASIH pda sya..dan pastinya begitu jugalah kpada sesiapa saja..yg berbuat begitu padanya....

mngkin segala sifat dn kebaikn embah tidak ada dalm diri saya tapi saya sgt berbangga kerana darah yg mengalir dlm tubuh saya adalah darah embah.....

bukan harta atau benda yg dapat menilai kasih syang kita semua pada embah...tapi datangnya dari hati yg tulus dan luhur......DAMAILAH EMBAH DI SANA DISISI MEREKA YANG MENANTI EMBAH SEKIAN LAMA.....hanya doa  dr saya yg akan sntiasa bersama embah.......

EMBAH......NAMA DAN WAJAH MU AKAN SENTIASA BERADA DIDALAM JIWA INI BERSAMA SAMA DARAH YANG MENGALIR DALAM TUBUH SAYA..........
Dah baca , like !

0 comments:

Post a Comment